středa 19. prosince 2012

Nákusná destička, dolní rovnátka

Ahoj všem počtrnácté,
tak mám dolní rovnátka a destičku na patře. Můžu nyní první den prohlásit, že nic horšího, než je ta nákusná destička, jsem nezažila... Šišlám jako důchodce s vyndanými zuby. Nebo jako dítko před návštěvou logopeda. Je mi trapně, když mám cokoliv říct. Ani jsem pořádně nedokázala poděkovat v ordinaci, ale ani nevím, za co bych děkovala. Asi jsem jim svým pokyvováním hlavou a svými debilními pokusy o mluvu přišla tak zoufalá, že mi byl nabídnut i bonbónek na cestu... Pošťačce (kterou jsem potkala dneska velice nerada) jsem odpovídala pouze jednoslovnými větami. Vymýšlím si v hlavě různé způsoby, jak se vyhnout jakékoliv konverzaci. Potkat cestou někoho známého, tak radši budu dělat, že ho neznám a uteču z místa činu :D

Ano, nákusná deska je zlo. Plně souhlasím se všemi těmi anonymními názory na netu. Jen jsem zvědavá, za jak dlouho (pokud vůbec) se s tím naučím plynule mluvit jako normální svéprávná osoba. Zatím mám pocit, že asi nikdy. Nedělá mi problém mluvení, jako takové. Když použiju jenom slova: 'Ahoj' a 'Fakt jo' tak to nikdo nepozná. Pokud ale přijde na řadu rozvitější věta s více jak pěti slovy obsahující š/ č/ ř/ c/ s, nastává pro moje uši peklo. Nemůžu sama sebe ani poslouchat :D. Slova jako 'stromeček' a 'dáreček' jsou pro mě aktuálně celkem tabu. Navíc se asi nenajím, protože destička je tam proto, abych nemohla dokousnout horními zuby před dolní= na nové zámečky. To zjednodušeně znamená, že ani jídlo, které strčím do úst, nedokážu rozkousnout, neboť se mi zuby k sobě pouze přiblíží :D

Nandávání dolních fixních rovnátek probíhalo celkem stejně, jako nandávání horních. Nejprve, po vyndání separačních gumiček, přišlo na řadu známé zkoušení kroužků na šestky. Opět to obsahovalo několik natlačených kroužků na šestku, které byly malé/ velké/ vysoké/ nízké a pak jejich násilné vytažení a ozkoušení dalšího kousku. Po najití těch správných kroužků na obě šestky, jsem dostala roztahováky rtů, způsobující obnažení zubů v posměšném úšklebku alá řehtající kůň. Takto jsem, položena na sedo-lehátku, přečkala omytí zubů sprškou vody, namazání jakýmsi čistidlem a vyfoukání zubů do sucha. Jako bonus jsem měla v ústech také odsávání, abych se v tom všem neutopila. Dostala jsem kroužky s lepidlem, tentokráte už naposledy natlačené na šestky. Následovalo nanesení lepidla na ostatní zuby, nandání zámečků a jejich osvícení modrým světýlkem pro zatvrdnutí lepidla. Dokonce už vím, jaké to bude, až mi budou rovnátka sundávat. Dva zámečky byly nalepeny nedostatečně rovně a tak jsem si vyzkoušela, jaké to je, když se zámečky odštípnou kleštičkami a pak se obrušují zuby od lepidla. Opět mi byly očištěny zbývající zuby a dodány zámečky na místa. Poté už jenom nandání drátku a zagumičkování každého zámečku.

Na závěr jsem bohužel dostala již dostatečně proklínanou nákusnou desku. Zaplatila jsem 7300,- (jenom za dolní fixy, jelikož destičku jsem si zaplatila již posledně dopředu) a domluvila jsem se na další návštěvu na začátku února (to je naplánováno už i sundání destičky, takže jí nebudu mít ani dva celé měsíce- UFFF!). Prozatím si doma čtu nahlas knihy, a doufám ve zlepšení tohoto naprosto zoufalého stavu. Budu psát, jakmile se to zlepší. A kdyby ne, tak do Února nepromluvím na veřejnosti ani slovo.

Vaše E_šišla :D

45 komentářů:

  1. ahoj taky jsem dostala před 4 dny destičku staršně šišlu přesně jak tam píšeš v srpnu jdu na kontrolu tak doufám že mi tu destičku sundají je to hrozny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, jakmile to přetrpíš, bude to dobrý. Zuby se tak rychleji srovnají a snad se jí pak i rychle zbavíš ;) Fakt je ten, že za týden/ dva už ti ostatní budou tvrdit, že se to lepší. Ono se to asi i bude lepšit, ale já jsem nebyla se svojí řečí spokojená, dokud mi jí zas nevyndali... Ale pak na sebe můžeš být náležitě hrdá, žes to přežila. A ten pocit, když ti jí pak sundají je nepopsatelný :) Držím palce, ať to taky zvládneš

      Vymazat
  2. jo děkuju a jak si ty zuby čistíš? já mám na to speciální tři kartáčky který mi dala sestřička u doktorky a vysvětlovala mi jak si je mám čistit ale já jsem to trošku zapomněla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já si většinu našla na youtube, když zadáš "braces cleaning" vyjede ti spousta videí a nemusíš ani umět anglicky, abys to pochopila ;) například tohle https://www.youtube.com/watch?v=Y_LoKQgdCvM oproti tomuhle videu já mám ještě na závěr takzvaný solo kartáček (jednosvazkový), kterým na konec masíruju dásně a prostě dojedu zbytek míst, kam se nedostal předchozí malý kartáček (původně mezizubní, ale pro rovnátkáře spíš mezidrátkový). Doufám, že je to takhle pochopitelné, ale kdybys chtěla, klidně o čistění sepíšu ještě článek :)

      Vymazat
  3. Ahoj,
    sama jsem destičku měla půl roku a zas tak hrozné to nebylo. Dobře, šišlala jsem, ale byla to sranda a navíc mi bylo odpuštěno spoustu věcí( mluvené prezentace, ústní zkoušení ve škole atd.). Tak to tu tak nedemonizuj. Je to léčební postup a pořád lepší než mít křivé zuby...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, mno tak je to dost individuální, jak se s tím kdo popere... Já napsala svůj vlastní pohled na věc, ale chápu, že můžeš mít jiný. Jinak rozhodně podporuju všechny, co chtějí mít rovné zuby, to je i účel tohohle blogu :)

      Vymazat
  4. Ahoj,
    děkuju za super článek, který byl pro mě hlavně ze začátku po nandání destičky velkou psychickou podporou... ;) s destičkou jsem už přetrpěla prvních 14 dní a pořád mám ještě 4 týdny před s sebou... kdy si opravdu odpočítávám den po dni do konce.
    Jasně, po 2 týdnech je to s mluvením trošku lepší, ale stejně pořád člověk mluví jako retard. Chodím do práce, takže bohužel od příspěvku výše mi nikdo nic neodpustí... tzn. že člověk statečně musí absolvovat všechny meeting, setkání s obchodními patnery , prezentace apod.
    Co se týče stravování, tak tam už to taky začíná být trošku problém, protože už jsem vyzkoušela snad všechna možná pyré, kaše apod. A už začínám mít "krizi". Takže pokud by jsi měla i nějaké dobré nápady jak se s destičkou stravovat budu ráda (hlavně recepty na slaná jídla, protože sladká jídla jsou v kašovité podobě lehce dostupná)
    Díky!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, není zač :) I já jsem ráda, že v tom nemusím být sama. Já si s destičkou taky musela užít pár pracovních situací, takže taky mi nikdo nic neodpustil... S jídlem jsem zkoušela i pevnější stravu a šlo to (párky a kaše, atp.). Na recepty mixovaných jídel kdyžtak mrkni sem http://ortognatni-operace.bloger.cz/II-Tekuta-strava-a-jeji-priprava/RECEPTY nebo na nějaké stránky s dětskou výživou. Já na to neměla moc žaludek to slané mixovat a pak jíst, takže jsem přežila jen o "sladkých mixech". Navíc jsem zjistila, že můžu kousat i tvrdší věci, takže jsem pomalu zvládala i normální jídla nakusovat na zadní stoličky (jen to trvá cca o hodinu dýl, než dojíš :D). Tak držím palce ;)

      Vymazat
  5. Já je mám teprve den, jako ty, když jsi to psala a jsem totálně v háji. Tak, že jsem ve škole už dokonce i brečela, jak jsem nedokázala něco říct, prostě říct ř/š/č/ž/t je pro mě horor. Raději předem každého upozorním, aby se mi nesmál, ale někdy to lidé nechápou. Ještě tak dlouho :( Bojím se. že se mi pod to dostane jídlo, i když moc nejím, bolí mě dolní zuby z rovnátek. To zkoušení kroužků bylo hrozné, myslela jsem, že mi ten kroužek vyndala i se zubem :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já měla v té ordinaci po nandání taky pocit, že se snad rozbrečím. Ale je to takové tragikomické. Nesmíš si to tak brát, to by se z toho člověk zbláznil. Za chvíli přejdeš do fáze, kdy ti to vlastně přijde směšné ;) Můžeš se tomu smát s ostatními :D A až to budeš mít za sebou, budete na to vzpomínat, jako na vtipnou historku ;) A u zkoušení kroužků jsem měla podobný pocit, naštěstí se zuby jen tak nedají vytáhnout :)

      Vymazat
  6. Ahoj, na jak dlouho ji tak v průměru máte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, měsíc/ dva... Asi i víc, podle toho, jak velká je vada skusu. Já jí měla něco málo přes měsíc.

      Vymazat
    2. opravdu zalezi na vade skusu...
      ja ji bohuzel budu mit jak jsem se dnes dozvedela dalsich 4-6 mesiců a musim rict ze uz ted po mesici a pul se ze me diky desticce v podstate stala skoro vegetarianka... :)
      ted uz to beru s humorem, ale do smichu mi ze zacatku rozhodne nebylo...

      Vymazat
    3. Tak to držím palce, ať ti to rychle uplyne... :) Takhle přes vánoční svátky to je v pohodě- příbuzní to berou líp než cizí a bramborový salát se dá rozmašírovat na cucky. Ale taky jsem si zažila, že se mi sourozenec vysmíval :D

      Vymazat
  7. Čau, dneska mi tu příšernost nasadili a už teď mám pocit, že to nevydržím. Když mluvím, všichni se na mě dívají, jako bych byla opilá. Přejde to šišlání vůbec někdy??? A na jak dlouho to tam má být? Nevíte? Poraďte. Díky moc.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahojky, no dneska mi tu destičku také nasadili spolu s dolními i horními rovnátky. Musím říct, že jsem se na rovnátka těšila, jelikož chci mít rovné zoubky, ale po dnešním dni, jsem totálně na vážkách, zda to vydržím. Každopádně si říkám, že bych měla, jelikož to stálo tolik peněz a přece bych se neměla vzdávat bez boje. Prý jí budu mít určitě 3 měsíce, no to mě poser! Každopádně jsem rozesmála celou ordinaci i s paní doktorkou, která mi rovnátka dávala. V práci jsem rozesmála úplně všechny a doma se mamka nasmála tak jako nikdy, takže na jednu stranu musím říct, že jsem ráda, že umím takto rozesmát všechny :)

    Každopádně to musím brát s humorem, protože jinak si je v pondělí nechám vyndat.

    Podpoří mě někdo? :) Kdybyste chtěli můžeme si spolu volat a trénovat a smát se :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, tak předpokládám, že destičku už máš venku a všechno je zase ok ;) já už na to vzpomínám spolu s ostatníma jako na vtipnou historku

      Vymazat
  9. Ahoj,taky mi ji dali,ale vůbec mi neřekli co s tim.Vůbec nevím jak si mám čistit zuby za tou destičkou :/ Jak jste si s tím poradily? :)

    OdpovědětVymazat
  10. Zrovna dneska jdu na destičku a chtěla jsem si o tom předem něco zjistit. Docela jsem se vyděsila, hned zítra jdu totiž na oslavu narozenin a jestli tam budu šišlat, tak to teda potěš Pánbůh :D Ještě ji ani nemám v puse a už chci, aby byla venku :D

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj holky..tak Vam vsem dekuji za komentare a nazory a zkusenosti..protoze me tohle vsechno teprve ceka-24.10.jdu na lepeni zamku..a pak ani netusim..desticku stopro a pak take posunuti spodni celisti o 2-4mm.Takze drzte palec..budu vas informovat :-)) Simona

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, určitě to za tu námahu stojí! Dej pak vědět, jestli jsi měla s destičkou taky problémy nebo ne... Možná budeš šťastlivec, kterýmu to nevadí při mluvení. Budem držet palce ;)

      Vymazat
  12. AHoj,
    tak mě dneska tu destičku taky nasadila a jako mazec, kromě toho že mluvím jako dement, tak se nenajím a ještě mám pocit na zvracení, jak je to na tom patře :( no doufám že si rychle zvyknu, protože potřebuju hledat práci a s tímhle to fakt nejde

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, to já po 3 týdnech s destičkou dělala státnice, takže taky zábava :D Ale bylo to fakt lepší než ty první dny s destičkou... Nakonec zvyknout se dá fakt na všechno ;) Hledání práce si taky užívám a pokaždý přemýšlím, jestli nejsou rovnátka příliš nevhodná (jestli mi nezhoršují šance). Ale snad by se měl člověk hodnotit podle úspěchů a osobnosti a ne podle vzhledu (ačkoliv první dojem určitě bohužel taky hraje roli). Držím palce!

      Vymazat
    2. Můžu se zeptat, bolelo tě to patro pod tou destičkou? včera to bylo v pohodě ale dneska mám pocit že to bolí, je to dost nepříjemný :(

      Vymazat
    3. Myslím, že nebolelo. Destička je udělaná z tvého otisku, tudíž přesně podle patra. První dny je to hlavně nezvyk. Na patře to dělá nepřirozené "dusno", jelikož je to skoro uzavřený prostor.

      Vymazat
  13. Ahoj dnes jsem jí taky dostala . Musim říct , že nejdříve jsem si z toho dělala srandu, ale pak mě to přešlo :D Teď jsem si to přečetla tak je mi celkem líp . Už vim, že to musim brát s humorem :D . Děkuju moc za tento článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, nemáš vůbec zač :) Byla jsem na tom dost stejně. Jako povzbuzení si můžeš přečíst ještě tohle: http://e-lisak.blogspot.gr/2012/12/nakusna-deska-update-po-tydnu.html (Nejvíc doporučuju to žirafí video...:D) Hlavně hlavu vzhůru, jsou horší věci. Tak ať to máš brzy za sebou, fakt se tomu budeš později smát s kamarádama ;)

      Vymazat
  14. Ahoj, také mám tu desticku a ne jen, že šišlam ale děsně mě to píchá do jazyka. Má s tím někdo zkušenost? Hrozne to boda, když ani nemluvím a nejím..natož, když začnu pohybovat s jazykem.

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj, také mám tu desticku a ne jen, že šišlam ale děsně mě to píchá do jazyka. Má s tím někdo zkušenost? Hrozne to boda, když ani nemluvím a nejím..natož, když začnu pohybovat s jazykem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, mě to bolelo asi stejně jako po nandání rovnátek. Je to nové a nezvyklé a pár částí vyčuhuje, takže má člověk nepříjemný pocit. Taky mě trochu bolel jazyk, ale mělo by to přejít za pár dní, až se to ustálí. Pokud tě to bude pořád štípat i po delší době, tak bych si s tím asi skočila na kontrolu. Pro jistotu. Doufám, že jsem pomohla a že už je to možná i lepší ;)

      Vymazat
  16. Ahoj, dcera dostala destičku a oboje zámečky včera. Taky pěkně šišlá a taky nás tím rozesmála. Dnes už mě smích přešel, je otlačená, a přestože vše vypadá v pořádku, tak se ta destička uvolňuje. Máte s tím někdo zkušenost? Díky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, při nových zámečcích musíte všechna odřená místa chránit tím, že zabalíte zámečky do vosku, který vám měl dát nebo alespoň doporučit doktor. To opravdu do dvou týdnů přejde, až si dásně zvyknou a zahojí se. Destička ani u mne nebyla na 100% napevno, ale při opravdovém sundavání v ordinaci jsem zjistila, že to byl opravdu jenom pocit (že by mi mohla vypadnout nebo bych si jí mohla vyndat sama). Šla vyndat opravdu stěží. Pokud však máte reálné pochybnosti, tak klidně navštivte doktora pro kontrolu, že je vše ok.

      Vymazat
  17. Ahoj, také moc děkuji za tento web! Líbí se mi množství informací a zkušeností, ale hlavně i to, jak je celá ta rovnátková trachtace brána s humorem.. :-) Mám rovnátka 2 dny - nahoře i dole, keramická (hlavně kvůli alergii na nikl). Čtu zde o nákus. destičce - nevím, jestli je to funkčně to samé, ale mně plácli na zadní zuby takovou tvrdou modrou hmotu, která brání tomu, abych si horními zuby neservala zámečky na zubech spodních. Nevím, jestli je to nová technologie - přeci jen už uběhl nějaký ten čas od založení tohoto webu - anebo mi to dali právě kvůli té alergii na nikl. Ta hmota nebolí, ani nešišlám - jen efekt nemožnosti kousat je stejný. Tak to píšu pro případ, že by to někoho zaujalo a chtěli jste se na to zeptat ve své ortodoncii. Dále mne překvapilo, že jsem neabsolvovala separační gumičky a kroužky na šestky (ty kroužky možná ne také kvůli tomu niklu?). A zároveň mám dojem, že nemám zámečky obmotané gumičkami - nic na nich nevidím a i mi nepřišlo, že by mi sestra na každý ten zámek něco dávala. Na ortod. jdu znovu za měsíc, tak mi je možná dají až pak (?).. Mám 18 zámečků a drátky (oblouky), tak jsem zvědavá, co mne čeká dál. Nasazení nebolelo, 1. den poté jen trochu tlak a asi 4 zuby bolely při čištění, jinak už dobrý. Ze slaných jídel mi dělá dobře bramborová kaše, do které jsem si nakrájela kousky jemné paštiky :-) a pak se dá také dobře jíst doměkka uvařená (případně ještě rozmixovaná) červená čočka. A lilek, cuketa, květák, avokádo..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za pochvalu. Ráda si vždycky přečtu, že to někomu pomáhá :) O hmotě na zadních zubech místo nákusné destičky už jsem také slyšela, rozhodně je to lepší než prošišlat měsíce :D Kroužky na šestky nejspíš opravdu nemáš díky alergii. Jestli nemáš gumičky, můžeš mít taková ta samoligovací rovnátka, která mají na drátek připravený takový úchytný systém. Ty drátek podrží samovolně bez gumiček. A díky a inspiraci na slaná jídla, já si pamatuji, jak mi pak rychle docházely nápady :D Ale například brokolicová/ dýňová polévka je vlastně rozmixovaná také. Možná bych měla sepsat článek z inspirací z komentářů :)

      Vymazat
  18. Za cca 2 měsíce jdu na rovnátka. Zubař mi řekl, že dostanu horní rovnátka a ještě nějakou destičku. Nejsem si jistá jestli je to ta, o které všichni mluvíte. Ze zubaře samotného mám noční můry. Mám velmi špatné zážitky. Nejvíce se bojím gumiček, a utahování. A také té destičky. Nikoho kdo ji má, neznám. Dáte mi prosím nějaké rady, abych se přestala bát? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, opakuj si, že je to jen na chvíli. Bolest přejde rychle a po sundání rovnátek je to ten nejlepší pocit zadostiučinění, který Ti za to stojí! ;)

      Vymazat
  19. Ahoj dneska mi tu destičku spolu s dolními rovnátky nandali a hned po tom jsem šla rovnou do školy. Nejhorší bylo když jsem šišlala při angličtině. Vůbec mi nejde říkat s/c. Ale myslím a doufám že to šišlání za pár dní přejde, už teď je to mnohem lepší.. Ale zuby mě teď bolí strašně

    OdpovědětVymazat
  20. Dneska sem tu destičku dostala a strašně šišlám a nejde mi jíst💀. Za jak dlouho ti tu destičku sundali?? ?

    OdpovědětVymazat
  21. Tak ja mám destičku od včerejška. Mluvím jak dement,napr. mluvení o angličtině je super:) Nejde mi říkat s/c/ř/ž/ť a potom i slova která končí-ní/-ný. Destičku budu mít prý půl roku, potom mi nandaji i rovnátka na spodní patro. Nedokousnu vůbec takže budu muset přežít na kaších. Zuby mě bolí a uz teď mám po tvářích ze vnitř všude afty. Doufám ze si na to zvyknu a uz teď se těším, až mi to sundají.

    OdpovědětVymazat
  22. Ahoj, moc děkuji za tento blog. Dnes jsem dostala nákusnou destičku, v ordinaci jsem ještě vtipkovala, v autě mě to přešlo a doma u jídla jsem se rozbrečela, že to nedám. Nedokousnu, nejde mi to pod ní vyčistit a jako bonus mluvím jak pako. Zkušenosti zde mě trochu povzbudily a tak věřím, že se to bude už jen zlepšovat.��

    OdpovědětVymazat
  23. Tak destičkou jsem se naučila mluvit do týdne, ale bylo celkem těžké, hned druhý den po tom co mi to nandali, mluvit protože jsem byla ve škole zkousena ústně. Ale teď ji mám už přes půl roku a vůbec mi nevadí. Zas tak hrozné to není. Jde to přežít i s jídlem ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobry den, na tu desticku jdu na tyden (dneska mi nasadili dolni rovnatka) strasne moc me vsechny komentare vydesily ze budu sislat pul roku, kdyz je tedka vyuka online..:( a jsem na vysce a porad konzultujem...za jak dlouho se s tim naucim mlivit? Dekuji za odpoved :)

      Vymazat
  24. Řeknu vám, že kdyby se mi to nezlomilo, měla bych ji ještě dneska. U doktora mi řekli, že mi to nechají 3-4 měsíce....no měla jsem to 8 měsíců a jsem ráda, že je to dole. Bát toho, že nebudete mluvit ani za měsíce, se nemusíte. Jde to dobře, ale ta hygiena je těžší. Ale zuby se opravdu dobře srovnají. Čekání na sundání bylo nekonečné.

    OdpovědětVymazat
  25. Potřebuji poradit, za destičku se mi dostalo jídlo a nevím co stím mám dělat hodinu jsem stála v koupelně a snažila se ho vypláchnout alespoň vodou protože s kartáčkem nemám šanci a nevím jestli jediná možnost je opět navštívit lékaře

    OdpovědětVymazat