pátek 20. července 2012

Nandavání fixních rovnátek- den D

Ahoj všem popáté,
tak to mám za sebou. Alespoň z poloviny. Horní čelist mám zadrátkovanou.

Jak jsem již psala, den před tím jsem byla v ordinaci na nandání separačních gumiček. Následující den tedy nastává den D. Doporučuji si pořádně namazat rty balzámem (já to udělala a neprohloupila jsem). Cestou do ordinace jsem si dala svojí poslední žvýkačku, kterou jsem v čekárně vyplivla a šlo se na věc. Měla jsem mít na horní čelist kombinované= kovové vzadu a keramické vpředu. Jak už bylo řečeno, chybí mi pětky. A já když se pořádně směju, tak je mi vidět i ta díra místo pětek. Tak jsem si řekla, že by bylo fajn mít ty keramické až po čtyřky. Pětky mi ovšem chybí a na šestky se dává kovový kroužek. Zeptala jsem se, jak to vidí ortodontista a ten mi sdělil, že se keramika běžně dává jen po trojky, pokud to ale chci, že mi je dá i na čtyřky, že to ničemu nevadí, akorát si připlatím. Předběžnou cenu jsem měla napsanou v kartičce (nějaká běžná cena za kombinované na horní čelist). Bylo mi řečeno, že keramický stojí o 600,- víc na zámeček než kovový, ale také že ta běžná cena obsahuje i kovové zámečky na pětkách. Moje konečná cena byla 11 tisíc, což bylo asi jenom o tři stovky víc, než kolik jsem měla připraveno. A jelikož se často a ráda směju z plna hrdla, tak jsem na to kývla. A pak se šlo na věc.

Byla jsem opět posazena na sedátko, které se proměnilo na lehátko. Nejprve vyndají separační gumičky z předchozího dne. Poté zkouší kovové kroužky na šestky. Správný kroužek je pak utahován kolem zubu, připadá vám to jako šroubování. To je jediná nepříjemná záležitost, ale ne bolestná. Kroužek se pak vyndá, zevnitř ho naplácají lepidlem a pak se opět strčí na šestku a utahuje. Poté doktor seškraboval lepidlo, které vyteklo ven (mám ho tam trošku ještě teď) a pak jsem si vypláchla pusu od ztuhnutých seškrábnutých kusů. Pak již dostanete do úst roztahováky na úsměv alá Joker a chvilkama také odstávání. Zuby jsou vyleštěny jakousi bruskou. Následuje ostříknutí zubů vodou, ofoukání a pak se na zuby cosi čistícího nanáší štětečkem. Pak už je na řadě nandávání zámečků a to akorát trvá dýl, ale ani o tom nevíte. Nanese se lepidlo, připlácne se na to zámeček a celé je to osvíceno modrým světýlkem. Na zámečcích je také pro jejich správné umístění na zub jakási barva (neviděla jsem ji, ale po hotových zámečcích jsem dostala spršku pro očištění barvy, a jelikož se již voda odráží od zámečků do všech stran, skutečně jsem pak měla nechtěně osprchovaný celý obličej). Když jsou hotovy zámečky, zkouší se nasadit drátek, který je spojuje. Je upraven do správného tvaru, uchycen do zámečků za pomocí gumiček a na závěr utáhnut do kroužků na šestkách a odštípnut přebytečný konec. Pak je již hotovo a z lehátka se opět stane sedátko. Doktor mi zapůjčil zrcátko, abych si prohlídla výsledek. A bylo to divný, co si budeme povídat. Ne jenom na pohled, ale hlavně nezvyk mít něco v puse s představou, že to tam bude ještě dlouho. K mému velkému překvapení nebyly zámečky bílé nebo krémové, ale prostě průhledné. Pan doktor usoudil, že chci, aby to bylo co nejméně vidět a proto jsem v zrcátku neviděla nic moc. Dostala jsem průhledné gumičky (vím, že mi budou žloutnout, ale zámečky snad zůstanou průhledné) a bílý drátek. Nejvíc viditelný je z této sestavy překvapivě drátek. Samozřejmě, že z blízka rovnátka poznáte, ale na dálku asi moc ne (cca od tří metrů se stávají neviditelnými :D). Tak jsem zaplatila, dostala vosk, kdyby mě to tlačilo (žmoulat kus vosku v prstech a pak ho naplácnout na vysušené místo určení). Ještě instruktáž, jak jíst tvrdé věci (samozřejmě nakrájené), jak si čistit zuby (pečlivě a po každém jídle) a doporučení vhodných kartáčků. Koupila jsem si rovnou u nich i jednosvazkový kartáček (na čištění zámečků) a takové ty malé mezizubní kartáčky (kterými mám čistit prostor pod drátkem) za další 200,- a odcházela jsem s divně plnou pusou a totálně prázdnou peněženkou.

Tak to by byla jedna část za mnou. A ještě o pár měsíců později mě budou čekat rovnátka na spodní čelist a ty si nechám dát kovová, tak pak budu moct porovnávat, jaká jsou teda v čem lepší/ horší. Takže tenhle příběh stále nekončí...

Vaše E_liška

6 komentářů:

  1. Mas to bezva. Ja jsem byla na rovnatkach-konzultaci pred dvema dny. Pry budu mit jako ty, fixni nahoru i dolu, postupne, nejdriv horni. 10.ledna mam jit na otisky. Je to ale az za tak dlouho. Strasne se na ty rovnatka tesim, protoze uz chci mit konecne rovne zuby. To cekani je ale strasne zdlouhave a kdyz si predstavim ze pak jeste budu cekat na vyrobeni tak je to hrozny. Tak se chci zeptat jak dlouho si cekala od otisku na nasazeni a kolikrat jsi tam v celku byla.? Dekuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, když už půjdeš na otisky, tak to už bude rychlé. Já jsem se hned po otiscích nemohla objednat na nandávání rovnátek, protože jsem ještě měla mléčné pětky čekající na vytržení. I mi bylo řečeno, že je škoda, že musím čekat na to vytržení, jinak bych mohla hned následující týden, kdy se jim někdo odhlásil. Otisky se dělají proto, že oni si z toho vyrobí model zubů a pan doktor pak podle modelu vybírá drátek- oblouk. Ten model z otisků mohou mít hotový už tak do týdne. Akorát jde spíš o to, jak dlouho se u tvého ortodontisty čeká. Myslím si, že hned po téhle návštěvě se budeš moct objednat na nandávání a pak už do měsíce můžeš mít rovnátka, když budeš mít štěstí a bude volný termín ;)

      Vymazat
  2. Jak dlouho to celé trvalo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      asi tak 30 minut... Běžná návštěva je potom mnohem rychlejší.

      Vymazat
    2. Ahoj mě to nandavaní fixního aparátu trvalo cca 1 h 35 min... :)

      Vymazat
    3. já byla taky jenom na jedno patro... takže na obě to musí být zákonitě přes hodinku :)

      Vymazat