pátek 27. července 2012

Fixní rovnátka- 1. týden

Ahoj všem pošesté,
tak jsem přemýšlela, co by vás asi zajímalo (co mě zajímalo, když jsem zoufale prohledávala weby o rovnátkách). Když jsem poprvé vylezla z ordinace, připadala jsem si jako Robocop (je to zvláštní pocit, kdo nezažil, nepochopí... :D). Nejdivnější je pocit po probuzení druhého dne (kdy si člověk myslí, že má svoje původní zuby, ale už to tak není). Mluvit mi nedělá žádný problém (žádné šišlání nenastalo). Dovřít pusu je trošku problém, ale doufám, že na to si zvyknu. Bolestivé to není, až na zevnitř odřená ústa. Nejdříve jsem si říkala, že si to musí zvyknout, tak tam ten vosk nebudu dávat, ale nakonec jsem podlehla možnosti bezbolestného vnitřku (vosk při žmoulání v prstech voní jako žvýkačky Pedro :) a opravdu doporučuji vysušit místo pro vosk, jinak tam skutečně držet nehodlá). Výstupky na kroužkách (na šestkách), držící drát, mě přestaly znepříjemňovat život až pátý den. Jíst mi taky nedělá žádný problém, přes všechny zuby pořád cítím tlak, ale jíst můžu i křupavé müsli (na separační gumičky, kdy se člověk fakt bál i měkký jídlo, to asi nikdy mít nebude :D). Ačkoliv samozřejmě jím mnohem opatrněji, než kdykoliv předtím. Víc si s tím jídlem musí člověk pohrát (nektarinky nakrájet/ rohlík natrhat), ale to je asi jenom počáteční opatrnost, která mě brzy přejde :D

Možná se taky ptáte, proč jsem si dávala ty dražší keramické. Je to prostě tím, že jsem se nedokázala smířit s představou kovového úsměvu. Hlavně i v klidovém stavu mívám pootevřenou pusu a jsou mi přesně vidět horní zuby. Jsem sice ještě studentka, ale zrovna jsem konečně našla nějakou rozumnou práci při studiu, takže jsem si na ně vlastně pomalu vydělala. Říkala jsem si, že za ty peníze navíc, co bych ušetřila na kovových, bych si stejně koupila něco pro sebe a ne na vlastní potřebu přežití. Takže pro svůj klid jsem do toho šla. Patřím pod VZP a bylo mi sděleno, že práci platí pojišťovna a já budu platit materiál (který samozřejmě není úplně levný), tak alespoň něco nebude na mě. A musím uznat, že na vzdálenost od tří metrů dál nikdo nic nepozná, takže na fotkách nebudu vypadat jako železná žena :)

Taky mě ještě budou čekat titanové implantáty (nejedná se o implantáty do kosti, na které se pak nasazují umělé zuby, ale o malé šroubky, které se zavrtají do dásní mezi kořeny zubů). Je to proto, že mám nahoře díry po vytržených pětkách. Zuby zezadu se pak budou přitahovat ke šroubkům. Rovnátka sama o sobě by to dělala dlouho a navíc by mi to, stejně jako zadní zuby přitahovalo dopředu, i přední zuby tahalo dozadu. A to by bylo kontraproduktivní. Takže budu mít dva šroubečky. Tady máte jednu krásnou animaci šroubku http://www.youtube.com/watch?v=vNDjaVme_Iw&feature=related . A to jeden stojí 2-3 tisíce, takže mě ještě čekají další větší výdaje (nehledě na to, že ještě nemám spodní čelist zadrátkovanou). 

Ráda bych řekla, že mě rovnátka v ničem neomezují. Ale jelikož mám teď průhledné gumičky, rozhodla jsem se zjistit, jestli mi zežloutnou, ikdyž nebudu jíst ani pít "barevné" potraviny. Takže žádné kafe ani čaj, kari ani chilli. A čištění zubů po každém jídle. Navíc ráno a večer poctivě všemi třemi kartáčky, to je tak na čtvrt až půl hodinky. Ale to mě asi taky brzy přejde :D

Celkové shrnutí: je to teprve týden, ale už si zvykám. Zevnitř už mě to nedře, takže z vosku jsem zatím využila opravdu malou část. Pomalu si přiznávám, že ještě nějakou chvíli budou tyhle věci mojí součástí. Ale ve skutečnosti, jsem moc ráda, že jsem se konečně odhodlala. Oddalovat můj problém s mléčnými pětkami by šlo ještě pár let, ale co pak?! Pětky by už asi ani nešly vyndat (už teď to dalo zabrat) a měla bych rovnátka stejně, akorát bych byla ještě starší. Takže, ať už je váš problém jakýkoliv, jděte do toho rovnou ;). Stejně to pak trvá. Já jsem se rozhodla pro rovnátka už v březnu, ale než dostanete doporučení od zubařky, než se objednáte na konzultaci a pak i na vstupní vyšetření na ortodoncii a pokud budete mít trhání, opět se to pozdrží o nějaký ten měsíc (takže času na přemýšlení a projíždění informací na netu je stále dost).

Vaše E_liška

4 komentáře:

  1. Zdravim vsechny rovnatkare. Nevim, jestli mi nekdo odpovi, ale mam par otazek ohledne cisteni zubu. Za prve, pouzivate mezizubni kartacek a jak jste zjistili jeho velikost? Za druhe, umyvate si zuby opravdu poctive po kazdem jidle (treba i ve skole nebo v praci kdyz je na to malo casu)? Za treti, musi se po jidle pockat pul hodiny nez si vycistite zuby? A za ctvrte, udelaly se vam behem noseni rovnatek nejake kazy nebo bile skvrny okolo zamecku?
    Dekuji za pripadnou odpoved a preji hodne trpelivosti s rovnatky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, tak ze začátku jsem určitě čistila poctivě i po každém jídle. Ono tě to postupně přejde, ale je dobrý začít vyděšená tím, že nechceš mít skvrny na zubech. Velikost mezizubního kartáčku jsem zkoušela odhadnout sama, ale po návštěvě dentální hygieny jsem zjistila, že mám mít větší... Po jídle jsem nikdy nečekala půl hodiny. Občas jsem si prostě jenom vyčistila zuby, až jsme se vrátili z oběda, ale naschvál jsem kvůli tomu nečekala. A posledni: Skvrny jsem nakonec neměla, kaz jsem měla snad jeden v průběhu, ale klasický - shora zubu. Doufám, že ti to k něčemu bude ;) E_liška

      Vymazat
    2. Moc ti dekuji za odpověď. Je to od tebe moc hezké, že odpovídáš nejistým lidem jako jsem já, i když už rovnátka nemáš. Mně je nasadili už před měsícem, ale pořád jsem, hlavně v čištění, nejistá. Hlavně na začátku jsem si ráda pročítala tvůj blog a uklidňovala se, že za pár dní už to nebude bolet. A vážně to už po týdnu bylo v pohodě. Takže ti děkuji za to, žes psala tento blog a pomohla (a určitě ještě pomůžeš) nejen mně, ale spoustě dalších lidí.
      S pozdravem
      Terka

      Vymazat
    3. Jeeeee, děkuju moc za pochvalu :)

      Vymazat